Omhoog
Harley Davidson (F)
BMW R1100GS (F)
Honda CX500C (F)
Honda CM250C (F)
Supermotor (B)
BMW R100GS (B)

BMW K100RS (B)
Yamaha FJR1300 (B)
BMW R100/7 (B)




<< Lees hier het verhaal over wie, wat, waar, waarom en wanneer:  Deel 1>>

 


De eerste klappen na 2 1/2 jaar stilstaan!
Wel of geen dempers?
Eerste spionagefoto
6 februari 2008
2 februari 2008
12 januari 2008
9 januari 2008
29 december 2007
18 december 2007
20 november 2007
September 2007
Het begin 2006!

 

Na 1 winter in Noorwegen met mijn FJR 1300 zijspan, was in het voorjaar 2006, het besluit genomen. Die jap moet er uit en er moet een twee cilinder 'old school' BMW bokser komen.
Waarom vraagt ik me dan af.
Aan de ene kant er staat een perfect zijspan in de garage, mooi, nieuw, modern gaat als een raket, wat wil je nog meer. Aan de andere kant was het vrij snel duidelijk, de FJR kan niet tegen pekel. (Noorse pekel wel te verstaan)
Een korte beschrijving van de "schade" na het Primus treffen in Noorwegen: tankdop vast, alle elektrische stekkertjes gecorrodeerd, benzinetank aan de onderkant op zo'n 10 plaatsen doorgerot. Kabel naar de bobine slecht, waardoor de motor niet meer goed liep, en het een eeuwigheid duurde voor ik de storing gevonden had. Plus je komt er soms achter dat er een verschil is tussen een 4 cilinder motor en een twee cilinder motor, en dat de ware liefde blijkt te liggen bij twee cilinders.

DUS EEN BMW R100 IN EEN BMW R50 FRAME MOEST HET WORDEN ! ! !

Tijdens de reis naar Noorwegen heb ik het kenteken van Ot gekocht en in Nederland op mijn naam gezet. In de loop van de tijd heb ik een R50 frame, een R100 motorblok, een paar Smart autowielen en een zijspanbak op de kop getikt. Alles wat je eenmaal hebt staan, "vreet geen brood meer", is het motto.
Maar de financiën ontbraken om een tweede zijspan op te bouwen, althans tot ik de FJR verkocht zou hebben.
Aan het eind van de zomer van 2007 bleek Ad Donkers verlegen te zitten om een zijspan en na een lang gesprek hebben we een deal gesloten. Hij heeft het FJR zijspan gekocht en zou tevens een nieuw zijspan voor mij bouwen. Aangezien ik al tijd genoeg had gehad om over het design van de motor na te denken, was het duidelijk dat het een mix zou worden tussen een 'old school look' met moderne invloeden.

Dus de bouw is begonnen.
Voor alles van start kon gaan bij Ad Donkers ( www.lbs-zijspantechniek.nl ), moest ik eerst het motorblok compleet maken. Er moest nog een versnellingsbak en carburateurs komen. (de oude carbs zijn in de "vaart der volkeren" zoek geraakt) een nieuw setje carburateurs was al vrij snel gevonden op internet.
De versnellingsbak; kon ik wel een gereviseerde kopen, maar er moest en zou een achteruit versnelling op.
Dus is er maar 1 man in Nederland die een beproefde versnellingsbakken met een achteruit versnelling levert. Dat is "BMW goeroe" Jan Gol, uit Nijkerkerveen.
Na wat heen en weer bellen was ik al snel een versnellingsbak met achteruit versnelling rijker, en een lieve duit armer. Maar dit past goed binnen het concept van old school look met hi-tech invloeden. Dussss…

Samen met Dennis Ko ( www.motorwinkel.com ) hebben we het blok opgebouwd. Contactpunten i.p.v. elektronische ontsteking, alle onderdelen die van het motorblok gehaald konden worden, zijn gepareld, alle onderdelen die niet van het blok konden, zoals de cilinders, zijn met de nodige elleboogvet en een flink aantal scotchpads, schoon gemaakt en gepolijst.
K&N luchtfilter, zadel, tank, spanningsregelaar, bobine, bougiekabels, bougies, olie, zijn aangeschaft en alle overige onderdelen zijn er opgezet. (denk hierbij aan pakkingen, rubbertjes en ringetjes e.d.)
Vervolgens zijn alle onderdelen naar Ad Donkers gegaan.
Er was dus sprake van allemaal losse onderdelen, dit betekent dat we geen beperkingen hadden voor het opbouwen van het zijspan. Dit betekent dat we geen rekening hoeven te houden met bestaande onderdelen, zoals een origineel spatbord, verlichting van een BMW R50 e.d.
Dus het was dan een kwestie van boeken met motoronderdelen doorspitten.
Bij 'Hella' heb ik LED achterlichten en verstralers gevonden, bij www.bike-design.com een xenon verlichting set voor in de koplamp, Ad had nog LED knipperlichten liggen, Bij www.bmwboxersupplies.com een digitaal dash bord en uitlaten gevonden. Bij Hein Gericke een ruit en stuur voor het zijspan gevonden. Bij Gossie www.ural.eu de beenkappen, bij www.motozoom.nl de handvatverwarming, bij www.jensenmotorrijwielen.nl de handkappen en de modderflappen voor onder de cilinders, bij de Mercedes garage een extra Smartvelg en de spatborden komen uit de collectie van Ad.
Dus wederom een oude "look" met moderne invloeden!

We hebben er voor gekozen om met 5 wielen te gaan werken. 3 met winterbanden. (waar ook spikes ingeschoten kunnen worden)
En 2 zomer banden. Zodat ik wielen i.p.v. banden kan wisselen. (winter vs zomer set-up)
Dan gaat het allemaal redelijk snel. Als de motor eenmaal op twee wielen staat, is het frame voor het zijspan snel gemaakt en volgt het "huwelijk" tussen de motor en de bak.
Echter het zijn de kleine zaken die veel tijd vergen. Het bestellen is één, maar alles moet een plekje hebben. Dat is weer iets héél anders.

To be continued…