honda_cm250c_b.gif

Omhoog
Harley Davidson (F)
BMW R1100GS (F)
Honda CX500C (F)

Supermotor (B)
BMW R100GS (B)
BMW R50 Zijspan (B)
BMW K100RS (B)
Yamaha FJR1300 (B)
BMW R100/7 (B)




 

Van CM 250 C  (Custom) naar CM 250 B (Bobber)!?

honda_cm250c.jpg

En zo kwam hij 9 januari 2012 binnen met 24.600 km op de teller.

Diagnose:
Blok is vastgelopen.
Mijn favorite slogan "If it ain't broke, don't fix it,, gaat hier dus niet werken.

10, 11 en 12-01-2012: Tweedehands blok gekocht bij Woesthoff in Brummen met 47.000 km op de teller. Begonnen met het demonteren van het defecte motorblok. Hierbij blijkt dat het blok wat afwijkt op details zoals het inlaatspruitstuk en de koppelingsbeugel. Voor het inlaatspruitstuk heb ik langere tapeinden nodig, maar die zitten gelukkig op het 'oude' blok. Koppeling gaat met de andere beugel ook werken. Uitlaattapeinden overzetten naar het nieuwe blok gaat -na wat stoken- ook goed.


Rechts het 'oude' blok, links de 'nieuwe'.


Alle roest is oppervlakkig, zie voorspatbord dat al gepoetst is. (Ja, sorry...)


Accu doet het niet meer, maar wordt vervangen. (CX500 past niet.)


Tapeinden moesten van het 'oude' blok overgezet worden.


13-01-2012: Jaja, vrijdag de 13de! Toch maar weer ff de schuur ingedoken en het blok erin hangen...

dscf1064.jpg

So far, so good!
Alleen het vliegwiel is wat moderner dan de oude.
dscf1065.jpg

Linker carterhelft zit er weer op.

dscf1069.jpg

20-01-2012: Vandaag de linker carterhelft er weer op gezet. Koppelingskabel gemonteerd. Blokbouten vastgedraaid. Blok met verse olie afgevuld. Tank leeg gegooid, alsmede de carburateur en de benzinekraan. Nieuwe benzine in de tank.
Accu verwijderd, afgevuld en opgeladen. (Lijkt defect)
21-01-2012: Helaas, de motor start wel maar krijgt geen benzine. Carburateur verstopt!? Als je remmenreiniger in de luchtinlaat spuit, loopt hij wel even. Vrijdag maar even naar Dennis om de carb te laten reinigen.
22-01-2012: Voetsteunen (met zijstandaard) gemonteerd. Voortandwiel gemonteerd, ketting gesmeerd en afgesteld. Olie gecontroleerd. Versnellingspook en rempedaal gemonteerd.
24-01-2012: Uitlaten monteren.
27-01-2012: Motor is opgehaald door Dennis en de carburateur wordt gereinigd.
27-01-2012: Motor is terug en hij LOOPT weer!
28-02-2012: Zo, deze week vrij. De bedoeling is om alles af te werken.

Lekker warm sleutelen
Iets comfortabeler sleutelen

Buddy op maat zagen
Restanten na het aanpassen van de buddyseat

Zoiets?
Originele zadel op maat zagen en snijden

Freubelen
Stofferen maar... en ja, weer een stuk campingmat gebruikt!

Niet echt 'je van het'
Beverstaart of 'Beavershot', zoals Dennis dit noemt. Niet echt "je van het".

Stuur vervangen 'Flybar' 95cm
Ook het stuur maar ff vervangen: Flybar van 95cm breed. Heerlijk!

En zo rijdt hij nu rond
Het begint ergens op te lijken

Nou dat rekje nog
Ingekort zadel zonder 'Bevershot'. Nou dat rekje nog en het achterlicht en het spuitwerk etc.

01-03-2012: Vandaag de Classic-verzekering afgesloten. Naar Dennis geweest en banden vervangen: Voor een maatje kleiner en achter een maatje groter. Van Heidenau natuurlijk: goed en goedkoop! De accu is ook vernieuwd.
02-03-2012: Stuur en spiegel had Dennis nog in zijn verzameling liggen. Flybar-stuur van 95cm even rechtgebogen. Dennis heeft de ketting gespannen en de balhoofdspeling aangepast, waardoor hij nu niet meer zo 'hoekig' en zenuwachtig stuurt.
BEF RIDES AGAIN! Helemaal naar Wijchen gereden met wel 100km/u voor de Breefing van Kc WeC.
03-03-2012: Olie gepeild, OK! (Jaja Rian!)
05 en 06-03-2012: Met de 250 naar het werk geweest. Starten en rijden als een nieuwe! Wel nog even het versnellingspookje een tik lager gezet om kramp in de lies te voorkomen ;-)
06-03-2012: Buddyseat met beavertail zag er toch niet gelikt uit, dus weer zagen en stofferen. Tevens een rekje achterop gemaakt. Wordt nog anders, maar hoe krijg je anders de tent mee?
07-03-2012: Deze site aanpassen en de schuur opruimen. Jezus wat een rommel!
08-03-2012: Achterlicht is besteld bij MotoZoom. Nu wachten op tante post.
Vandaag ff naar Dennis geweest voor een bagagerekje. Zo'n Guzzi-ding gescoord en nu maar zagen en buigen!
Kilomterstand: 24.700

achterlicht01.jpg


Voorzijde vastgemaakt op spatbordbevestiging

Busjes van afgezaagde stangetjes

En nog recht ook!

Zo, voorlopig de laatste handelingen!
Het LED-achterlicht zit er op, het oude spatbord van de CX zit er ook op. (BMW R1100GS-spatbord)
Ook is weer bagageruimte in de vorm van 'pukkels' (5,- bij Nijmeegs Jopie)
Na ongeveer 250 km nog geen sporen van olieverbruik, dus dat is veelbelovend voor de toekomst...

LED-achterlicht

dscf1162.jpg

16-07-2012:
Vandaag de handvatten/hendels wat hoger afgesteld voor betere bediening. Tevens vanmorgen ontdekt dat de voorrem na gebruik muurvast blijft zitten. Was al een klein probleempje, maar is nu niet meer te gebruiken. Morgen maar ff voorwiel loshalen en de rem gangbaar maken...
17-07-2012:
Bullshit! Niks voorwiel loshalen... gewoon de kabel smeren die gortdroog was en rijden ehhh remmen maar!

2013

21-10-2013:
Motorolie vervangen na 1 1/2 jaar en 4000km. Nagenoeg geen verbruik gehad.

30-10-2013:
Motorolie gecontroleerd, geen verbruik gehad. Accu, idem.
Bij bepaald toerental zat er een rammeltje ergens onderin... Blijkt het kettingscherm te zijn waarvan 1 boutje is verdwenen.
Nieuw boutje, probleem opgelost.
Ook bij het vlot nemen van drempels en stoepranden zat er een harde tik ergens onderin; blijkt de middenbok te zijn die tegen de uitlaat komt. Stootblokje gemonteerd, probleem opgelost ;-)

12 december Mechelse herder doodgereden om 5:50 uur 's morgens, pfff... dat zijn "stoppertjes".
Inmiddels is alle schade geregeld met verzekering en Dennis heeft wat onderdelen vervangen.

2014

3-6-2014:
De mooie rode tankemblemen zijn afgeplakt met matzwart plastic, cool!
Motorolie gecontroleerd, geen verbruik gehad. Accu wel, 2 cellen stonden een beetje onder minimum.
Kettingscherm is definitief verwijderd. Chroom hoort in de schuur te hangen... en het is makkelijker bij het smeren.
Voorrem piepte, trommel stofvrij gemaakt en blokken geschuurd. OK!
Uitlaten zijn iets (13cm) ingekort, waardoor de schokbrekers er makkelijker afgaan ;-)
Gereedschapsvakje onder de accu is verwijderd, geen gereedschap nodig bij Honda!
Tasje met slot naar voorvork verplaatst, bij de achterschokbreker bleven de tie-wraps breken.

2015