Omhoog
Harley Davidson (F)
BMW R1100GS (F)

Honda CM250C (F)
Supermotor (B)
BMW R100GS (B)
BMW R50 Zijspan (B)
BMW K100RS (B)
Yamaha FJR1300 (B)
BMW R100/7 (B)




Demolition time!
Huidige Look! (maart 2012)
Demolition
time!

2006
Vorige Look! (Juni 2006)

Laatste modificaties

Van CX 500 C  (Custom) naar CX 500 CR (City-Ratbike)!


Uitlaatpot is doorgerot, dus een stuk flexibele uitlaat gemonteerd. Ik ben er nu achter dat de 'pot' ook tevens een demper was...

Ziet er niet slecht uit, maar ik moet er nog wel even met de spuitbus overheen.
(Matzwart uiteraard!)

 
Na bovenstaande aanpassing bleken de uitlaten zelf helaas ook doorgerot.
Tijd voor een definitieve oplossing: Eerst de goedkope manier met oude "fishtails", die Bob ooit nog eens op z'n eerste BMW-Zijspan gemonteerd had. Helaas bleek de herrie ondraaglijk!
(...niet alleen voor de buurt.)


Deze slogan blijft overeind, maar er moet zo nu en dan toch even gesleuteld worden.

Om de pijpjes passend te krijgen, 
moest er wel even gelast worden...

Met de 'looks' is niks mis, maar...

...bij Woesthoff hadden ze stillere dempers.

Na een middag sleutelen...

...is dit het glimmende resultaat!


Laatste update van 2005... de "Centrale Side Mount"?
 


Hou de muiscursor even boven de foto... (Rechter foto ook.)

BMW R1100GS-voorspatbord en ingekorte ducktail.

  • Bij ruim 56.000 km op de teller (16.000 meer dan bij de aanschaf) wordt het dus hoog tijd voor wat nieuwe olie. Het wordt weer Full-Synthetic, bevalt prima. Is nu weer Semi-Synthetisch... ook goed(koper).
    (Huidige olieverbruik <1 liter op 16.000km)


Zo kwam hij binnen... (40.000km)

Zijkapjes zijn nu zwart.

Het Ducktailspatbord zit er op.

Achterspatbord in "kleur".

Hoge stuur vervangen door een BMW Fundurostuur.

Zo, al het rood is nu weg...
 

Zadel van 2mm staalplaat met een stuk van een campingmatje en kunstleer.

Tassenset bij de dump voor 5,5 Euro.
 

Overige details worden nu ook zwart.
Hier het blok...

Achterwiel...
 

Howto...

...create a...

...slashcut!

Eindelijk muziek!

Oh ja, een veelgestelde vraag: "Is het blok gemoffeld of zo?"
Nee dus, gewoon na een rit -als het blok warm is- een spuitbus mat zijdeglanszwart van de HEMA of GAMMA (à € 4,45) pakken en alles proberen te raken én last but not least...
DO NOT CLEAN YOUR VEHICLE!!!

WEBLOG CX500C:
16-03-2005:
Voorvorkkeringen vervangen (DTM)
31-03-2005: Kleppen gesteld bij km.stand 58.500 (FV)
01-04-2005: Nieuwe achterband (AVON) bij 58.525 km (DTM) en Cardan doorgesmeerd.
20-04-2005:
Van Beuningen naar Metz
21-04-2005: Van Metz naar St. Rémy de Blot
22-04-2005: Van St. Rémy de Blot naar Beuningen
23-04-2005: 200cc olie bijgevuld bij km.stand 60.520
02-05-2005: Achterlicht van de Harley (Cat Eyes) gemonteerd en aangesloten.

30-01-2006: Na het Elefantentreffen is de versnellingspook rechtgebogen, beugeltje van zijstandaard rechtgebogen en... verder niks bij km-stand 65.000! Nou ja, stuur ff rechtzetten en de lekke uitlaat repareren dan.
01-02-2006: Uitlaat repareren is geen optie meer. Einddemper en bochten zijn nog goed, maar voor de tussendemper moet een alternatief komen. Helaas kon de GAMMA hier geen uitkomst bieden en moet ik op zoek naar een auto-uitlaat.
03-02-2006: Uitlaatpot is doorgerot, dus een stuk flexibele uitlaat gemonteerd. Ik ben er nu achter dat de 'pot' ook tevens een demper was...
07-02-2006: Dennis is aan het lassen geweest en het resultaat is twee oude "Fishtails" van Bob eronder.
09-02-2006: Na met de Fishtails twee dagen Nijmegen en omgeving de stuipen op het lijf gejaagd te hebben, werd het tijd voor een definitieve en stillere oplossing.
09-02-2006: Woesthoff maar weer eens gebeld en "Ja, we hebben wel wat". Op naar Brummen dus.
Na uren rondgesnuffeld te hebben tussen honderden niet-passende uitlaten heb ik uiteindelijk toch twee VF500 dempertjes gevonden. Na nog een paar uur sleutelen zitten ze eronder en klinkt de Rat weer als vanouds en vooral stiller! Wel moest de beugel aan de middenbok een stukje ingekort worden, maar hij kan nog gebruikt worden.
24-03-2006: Kleine beurt (Olie+filter, luchtfilter, bougies en luchtfilter) bij 65.000km. Ook de tellers geven nu weer licht!
13-04-2006: Voorremmen liepen aan, dus een revisiesetje en nieuwe remblokken gemonteerd. €103,-
24-06-2006: Nieuwe achterschokbrekers (MotoZoom) gemonteerd. 4cm korter dan de originele. €49,-
27-06-2006: Zijstandaard ingekort (Nijmeegse Motorwinkel) omdat motor niet schuin genoeg meer staat. Voorvork 2cm laten zakken om de 'looks' en de stuureigenschappen (iets) te verbeteren.
28-06-2006: Middenstandaard komt aan de grond bij drempels en in scherpe bochten. Accu is ontploft bij het afslijpen van de middenstandaard. Nieuwe accu besteld bij NM.
29-06-2006: Accu geplaatst. €42,50

07-02-2007: Klepspeling gecontroleerd (OK) en olie (10W40 Castrol) vervangen bij 67.800km.
24-04-2007: Koppelingskabel zit vast. Tijdens het staken bij collega's van TSN ff hulp gezocht en gekregen om de kabel te smeren. Het is maar een tijdelijke oplossing, dus naar Dennis voor een nieuwe...
06-06-2007: Toch maar weer de oude, lekkende schokbrekers gemonteerd. De 'nieuwe' waren te laag en de motor sloeg bij alle drempels door. Nu dus weer meer grondspeling en betere wegligging, ondanks het feit dat de schokbrekers lek zijn waren (olie is op!).
01-10-2007: Met tiewraps de linker zijtas gerepareerd. Was uitgescheurd.
12-10-2007: Km-stand 70.000
15-10-2007: Accuwater gecheckt. OK!
19-11-2007: Na het starten blijkt de motor veel meer lawaai te maken als voorheen. Aan de linkerzijde is de flexibele uitlaat doormidden gescheurd. 
20-11-2007: Met een ronde "gatenzaag" als afdichting en een slangklem (€  3,49 GAMMA) is hij weer ouderwets stil...
24-11-2007: Als ik vlot boven de 5000 toeren optrek, loopt de motor op 1 pit... (Linker boegiedop?)
27-11-2007: Bougie schoongemaakt en nu wel goed aangedraaid. Bougiekabel bij de dop ingekort. Alles OK!

11-01-2008: Eerste reparatie van 2008: 2 nieuwe bougies en schone carburateurs etc. NMW
31-01-2008: Nieuwe voorband bij 71.650km. (Heidenauer)
11-02-2008: Rechter bougiedop vervangen door de oude. De nieuwe was defect waardoor ik 6 x moest starten ipv 1 x...
12-02-2008:
Rechter uitlaat (tussen bocht en demper) vervangen door steigerpijp (bedankt Jos!) De lastechniek laat duchtig te wensen over, maar hij zit vast en is weer dicht!


Nieuwe situatie (links) met steigerpijp

Nieuwe situatie (rechts) met steigerpijp

13-02-2008: Van plan om de linkerpijp ook te vervangen...
24-02-2008: Vandaag pas gedaan, maar de linkeruitlaat is nu ook onverwoestbaar en over de hele lengte gasdicht!
09-06-2008: Olie gecheckt en is op peil! bij km-stand 72.615.
31-07-2008: Kentekenplaat rechterop gezet na 'gezeur van politie' bij km-stand 72.934.
Tevens lampje vervangen (achter) en nieuwe roestvrije bouten gebruikt voor de bevestiging zodat het licht weer goede massa heeft.
Oh ja, ook de nieuwe uitlaat (stijgerpijp) zwart gespoten.

09-01-2009: Na een half jaar zonder problemen en onderhoud, gaat de beluchting van de cardan olie spugen.
De olie blijkt hoognodig vervangen te moeten worden vanwege slush-vorming.
 

01-03-2009: Na een paar ritjes op 1 cylinder gereden te hebben, ben ik het zat om al knallend door de wijk te rijden.
Bougies schoongemaakt. Alle stekkertjes en overige verbindingen van en naar de bobines schoongemaakt en ingevet. Groen is nu weer koper!
Vastgerotte achterrem weer gangbaar gemaakt en ingevet. Gaskabel en chokekabel ingesmeerd. Luchtfilter gecontroleerd, OK!
Koelwater beetje bijgevuld. KM-stand: 74.440

09-04-2009: Het knallen bleef na 1-3-2009 onverminderd doorgaan. Na weer de bougies schoongemaakt te hebben, bleek de ene niet echt lekker te vonken en uiteindelijk startte de motor helemaal niet meer. Allebei de bougies vervangen dan maar en nu is het euvel definitief opgelost!
Conlusie: Bij een Honda CX500C gaan de bougies 'slechts' 9 jaar mee... ;-)

28-07-2010: Na een winter en voorjaar zonder achterrem gereden te hebben, heb ik de achterrem losgehaald. Het roest heb ik van de centrale as afgeslepen. Na het spul flink ingevet te hebben weer gemonteerd en hij remt weer zonder dat de rempook blijft hangen,yes! (2 uur werk, uitlaten moesten er af.)

21-10-2010: Na een weekje stilstaan startte de Honda als een nieuwe, maar aanslaan? Ho maar. Bougies gereinigd en afgesteld, carburateurs gereinigd en accu opgeladen; matig resultaat... Misschien een membraan lek? Dennis maar eens vragen als hij de versnellingsbakkering vervangt. KM-stand: 77.350

23-10-2010: CX heeft geen membraan, maar schuiven... Keerring is vervangen, dus lekt de CX niet meer bij de versnellingspook.
(Motor afgespoten met hogedrukspuit i.v.m. sleutelen, sorry!)

27-10-2010: Reparatie beugel voor de koppelingskabel. Gelukkig had ik de halve beugel nog die was overgebleven na de reparatie van het kettingscherm van de Harley. Scheelde al gauw weer €1,89 Incl. BTW.

17-10-2010: Starten is nog steeds een drama, maar gaat wel beter als ik na een rit de benzinekraan dichtzet... hmm?


Beugel voor de koppelingskabel gebroken door aanrijding met de poort van de buren.
Deze is vervangen door een beugel van -jaja- de GAMMA.

Mooiste van alles is dat het nog werkt ook!

P.S. Nee, de motor lekt nog steeds niet! Alles wat je ziet glimmen is smeerolie/-vet of WD40.

07-01-2011: Op weg naar het Yaktreffen is de motor op een ijsrichel boven Kalkar (D) gesneuveld. (De berijder ook...)
Na afslepen en afleveren bij Dennis is de versnellingspook weer recht gemaakt, de toerenteller rechtgebogen, remhendel vervangen door een nieuwe?! en uit de klepdeksel groeit nu ook geen gras meer na vervanging door een tweedehandse zonder gat.
Tevens start en loopt de motor weer prima nadat de shoke bevrijd werd van de bevestiging van het bagagenet op de tank.

07-02-2011: Ook het stuur bleek bij de eerste rit krom...

10-02-2011: Dennis had nog een Tomaselli-stuur liggen; de Honda bestaat nu dus uit Japanse, Duitse, Amerikaanse en Italiaanse onderdelen!

Zomer 2011: Motor start wel, maar loopt op 1 pit en knalt er vrolijk op los. Bobine? Dennis heeft hem met een noodoplossing weer op 2 pitten aan de gang gekregen. Oplossing? Nog niet, gewoon rijden en afwachten!

Update: november 2011... hij loopt nog steeds! Oh ja, sinds een paar maanden lekt de Honda iedere keer na het rijden een paar cc aan olie. Geen idee waar dat vandaan komt, maar voorlopig blijft het nog binnen de perken.

Motorbeurs Utrecht 2012: Op de heenweg reed de Honda niet harder meer dan 100-110km/u. Onderweg moest de zijstandaard met elastiek vastgezet worden. In Utrecht aangekomen bleek de rechterzijkant van de motor (en mijzelf) kompleet onder de olie te zitten en er zat volgens mij ook nog koelvloeistof tussen... Op de terugweg nog slechts 80-85km/u wat tussen al dat vrachtverkeer in de spits niet echt een lolletje is!

M.a.w. er moest haast gemaakt worden met het Honda CM250C-Project!


Damn Damn

Per 24 maart 2012 is het over en uit met de CX!
De Honda is 23-03-2012 opgehaald, de vrijwaring is binnen en de verzekering gestopt... The End

x